Publiekscampagne 'Rustig aan met de kraan' zet aan tot bewuster omgaan met drinkwater

WML lanceerde in juni 2023 de publiekscampagne ‘Rustig aan met de kraan’. Deze sluit aan op de landelijke ontwikkelingen op gebied van klimaatverandering, vervuiling en een stijgende vraag naar drinkwater en de bijbehorende noodzaak om bewust(er) om te gaan met drinkwater. Deze campagne sorteert ook voor op de ambitie van het kabinet om het drinkwatergebruik in 2035 met 20% terug te brengen. Uit een evaluatie over het eerste half jaar blijkt dat de campagne een goed bereik heeft onder de Limburgse bevolking.

‘Rustig aan met de kraan’ bestrijkt een groot aantal media, van een aparte campagnewebsite tot tv, radio, online en gedrukte media. Doel is het op een laagdrempelige manier in werking stellen van een drietrapsraket. Eerst de kennis en het bewustzijn vergroten over het huidige drinkwaterverbruik (waarvoor en wanneer). Dan het in beweging brengen van de houding met betrekking tot het eigen verbruik en interesse kweken voor wat je daaraan kunt doen. En tot slot het veranderen van het gedrag: het bewuster omgaan met drinkwater en mogelijk besparen. Hiervoor reikt WML de Limburgse bevolking diverse tips aan, die meteen iets zeggen over het waterverbruik. Bijvoorbeeld: ‘Door twee minuten korter te douchen, bespaar je 16 liter drinkwater per keer’.

Verdiepen

Na een nulmeting bij de start van de campagne liet WML na een half jaar een eerste meting uitvoeren van de effecten van de campagne. Daaruit bleek onder andere dat één op de vijf Limburgers de campagne en minstens één tip heeft onthouden. De campagne blijft vooral hangen bij de doelgroep die al intrinsiek gemotiveerd is om water te besparen. En de meeste winst op waterbesparing lijkt te kunnen worden behaald bij mensen jonger dan 30 jaar.

De effecten in 2023 geven voldoende aanleiding om de campagne in 2024 voort te zetten. Doel is het bereik verder te vergroten, zodat meer mensen straks minstens één tip onthouden. Mensen die al wel zijn bereikt, worden vastgehouden door middel van verdieping in de campagne. Zodat zij meer tips gaan onthouden en meer drinkwater besparen. Het moet gewoon leuk zijn/worden om aan drinkwaterbesparing te doen.

WML zet de campagne ‘Rustig aan met de kraan’ ook in de eigen organisatie in. Want de watermakers geven zelf natuurlijk graag het goede voorbeeld.