Succesvolle arbeidsmarktcampagne voor een toekomstgerichte en wendbare organisatie

WML heeft begin 2023 een nieuwe arbeidsmarktcampagne opgezet die veel succes had. In een krappe arbeidsmarkt lukte het om alle 55 vacatures in te vullen. Mede dankzij een arbeidsmarktcampagne, waarin persoonlijke verhalen van WML-medewerkers centraal staan.

‘Word watermaker, breng jezelf mee’. Dat is de slogan waar het allemaal om draait in de arbeidsmarktcampagne van WML. ‘Daarmee willen we uitdragen dat WML een maatschappelijke organisatie is die een bijzonder product maakt’, aldus Hanny Kremer, HR-adviseur. ‘En dat als je hier komt werken, je dus van maatschappelijke betekenis bent. Tegelijkertijd ben je als individu net zo bijzonder als drinkwater. Elke medewerker brengt vanuit de hobby’s in zijn of haar vrije tijd iets van zichzelf mee in het werk van WML. Want achter die hobby zit een passie of expertise die ook tot uitdrukking komt in het werk.’

Ambassadeurs

Vanuit deze gedachte spelen in de campagne zes ambassadeurs een centrale rol. Zij werken alle bij WML, in verschillende posities. Op werkenbijwml.nl, de nieuwe website die voor de campagne is gemaakt, vertellen ze in tekst en video hun persoonlijke verhalen. Over hun bijzondere hobby, over wat ze doen bij WML en hoe het een het ander versterkt. Er zit een motorrijder bij, een ijshockeyer, een trainer van voetbalkeepers, een voorzitter van een fanfare, een zeer actief lid van een carnavalsvereniging en iemand die met haar broer in een rolstoel op hoog niveau aan rolstoeldansen doet en daar in wedstrijden veel succes mee heeft.

Hanny vertelt dat deze insteek veel aandacht trok. ‘WML is natuurlijk ook een unieke organisatie met een goede naamsbekendheid in de regio, die als monopolist een mooi product maakt. Sollicitanten voelen zich daardoor aangesproken. Daarbij hanteert WML ook goede arbeidsvoorwaarden.’

Diversiteit

Onder de nieuwe campagne lukte het om vorig jaar alle 55 vacatures in te vullen. Het ging om een grote diversiteit aan functies, van distributiemonteurs tot engineers, projectmanagers en operators tot een communicatieadviseur, HR-adviseur en hoofd van de afdeling Klant. Ook qua leeftijd was de diversiteit groot. ‘De gemiddelde leeftijd van het personeelsbestand bij WML is relatief hoog, mede omdat mensen er lang blijven werken’, aldus Hanny. ‘Door de campagne zijn we erin geslaagd te werken aan de verjonging van de organisatie. Tegelijkertijd werken we ook continu aan het vergroten van de doorstroommogelijkheden voor het personeel. Zo houden we de aanwezige kennis in het bedrijf beter vast. En als medewerkers zich binnen WML kunnen ontwikkelen, blijven ze enthousiast en gemotiveerd.’