Waterscan helpt zakelijke klant bij waterbewustzijn en -besparing
WML voert al enige jaren het programma Zuinig op Water. Hierbij richt zij zich op vier domeinen: huishoudelijke klant, zakelijke klant, interne WML-processen en het watersysteem in Limburg. Doel van de domeinen klant is het stimuleren van bewust drinkwatergebruik. Hiervoor zet WML onder meer de Waterscan in bij groot-zakelijke klanten, een analyse van de waterstromen en advies aan de klant over de mogelijkheden het drinkwaterverbruik te verlagen. Volgens Nicole Kesselaer, productmanager bij WML, helpt de Waterscan om het waterbewustzijn te vergroten.
‘Het besef dat drinkwater niet oneindig beschikbaar is, neemt duidelijk toe’, vertelt Nicole. ‘Er zijn inmiddels provincies in Nederland waar je als nieuwe zakelijke klant niet zomaar een aansluiting op het drinkwaternet krijgt. Daar dreigt namelijk al een drinkwatertekort. In Limburg is dit nog niet aan de orde, maar we zetten ons uiteraard in om te kijken waar zakelijke klanten zuiniger op drinkwater kunnen zijn.’
Reduce, recycle, re-use
Een Waterscan geeft inzicht in de omvang en kwaliteit van de waterstromen in een bedrijf of organisatie. Hoeveel water gaat er in (drink-, grond-, oppervlakte- en/of hemelwater), hoe wordt dat gebruikt in welke processen en hoeveel afvalwater gaat er in welke kwaliteit weer uit? Dit wordt weergegeven in een processchema. Hiervoor vult de klant eerst een vragenlijst in, waarna ter plekke alle waterstromen worden bekeken en wordt gecheckt of de uitstroom overeenkomt met de instroom. ‘Alleen die exercitie kan al leiden tot een groter bewustzijn over het waterverbruik’, aldus Nicole. ‘Het kan voor de klant aanleiding zijn meer watermeters te plaatsen om zo een beter inzicht te krijgen in de waterstromen. De scan kan ook aan het licht brengen dat de uitstroom in het schema niet gelijk is aan de instroom. Dat wijst erop dat de waterstromen niet goed genoeg in beeld zijn.’
Na de analyse volgt een advies over de mogelijkheden om het drinkwaterverbruik te verminderen of anders om te gaan met het water. Het draait daarbij om reduce, recycle en/of re-use. Nicole: ‘Zakelijke klanten hebben geleerd om geen water te verspillen. Hergebruik biedt daarentegen vaak nog wel mogelijkheden. Het kan dan zowel gaan om water dat je, al dan niet na een bewerking, opnieuw inzet in je organisatie, als om het opvangen of gebruiken van hemelwater. Bij hergebruik van dit zogeheten proceswater kun je bijvoorbeeld denken aan het schoonspuiten van je vrachtwagens of kratten. Daarvoor zou je ook hemelwater kunnen gebruiken. Zeker als je een hal hebt met een groot dakoppervlak, kun je veel water opvangen. Hemelwater is, zo lang het niet op de grond komt, ook relatief zuiver.’
Voordeel
Nicole wijst op een champignonverwerkingsbedrijf waar de Waterscan uitwees dat een deel van het spoelwater na een kleine bewerking kon worden hergebruikt. ‘Op jaarbasis kan dat een significante besparing van drinkwater opleveren. We moeten allemaal bewuster omgaan met drinkwater, willen we in de toekomst voldoende drinkwater hebben voor iedereen. Een Waterscan is een mooie manier om het waterbewustzijn bij groot zakelijke klanten te vergroten.’